نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

با توجه به رشد روزافزون جمعیت در جهان و تمرکز نسبی این جمعیت در شهرها که عمدتاً مراکز تجاری کشورها بوده و دارای بعد فاصله نسبت به مراکز کشاورزی و صنعتی می­ باشد و همچنین نیاز کشورهای مختلف جهان از نظر تأمین مواد اولیه و میاحتاج زندگی به یکدیگر، همواره مسئله ترابری و حمل و نقل از مسائل مهم کلیه کشورها تلقی گردیده است.
این مورد در کشورهای پیشرفته جهان باعث گردیده تا تحقیقات وسیعی را در زمینه مشکلات و مسائل حمل و نقل به خصوص ترابری زمینی که از عمده ­ترین و مهم ­ترین نوع ترابری بوده و بیشترین کاربرد را به علت اقتصادی بودن دارا است، انجام دهند تا بتوانند تا حد ممکن در رفع مشکلات و کمبودهای آن گام بردارند. در این زمینه یکی از راه­ حل­ هایی که در کشورهای مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفته و به طور وسیع در آمریکا پی­گیری شده است حمل و نقل مواد کشاورزی و صنعتی به روش هیدرولیکی می ­باشد. دو نکته مشروحه زیر در این مورد باید مورد توجه قرار گیرد.
اولین بار حدود چهل و هفت سال قبل یعنی در سال 1950 م در روسیه شخصی که با مواد شیمیایی کار می­کرد، متوجه پدیده جدیدی در زمان خود شد. او به هنگام آزمایش با لوله ­های آزمایشگاه (لوله­ های مشبک)، متوجه حباب­ هایی در لوله گردید که این حباب­ ها، مایعاتی سبک­تر از مایع اصلی جاری در لوله­ ها بودند که همواره با مایع فوق که می ­توانست آب باشد حرکت می ­کردند. این مسئله باعث پی بردن دانشمندان به این موضوع گردید که اگر در مایع، مواد شیمیایی در دو فاز مختلف از نظر ترکیب شیمیایی باشند، به طوری که نتوان آنها را با یکدیگر ترکیب نمود، می­ توان آنها را با یکدیگر در یک لوله حرکت داده و از محلی به محلی دیگر منتقل نمود. بعدها تحقیقات وسیعی برروی پدیده فوق انجام گرفت و در سال­ های اخیر انجام تحقیقات مذکور به طور عمده در دانشگاه ایالتی Missori آمریکا پی گیری شد و به این نتیجه رسیدند که با استفاده از یک سری مخازن شناور که به طرز خاصی ساخته شده بودند، می­توان مواد کشاورزی و صنعتی را به وسیله خط لوله از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال داد. در ادامه مقاله خلاصه ­ای از تحقیقات و نمونه­ های مدل شده سیستم فوق که توسط دو تن از محققان ایرانی و چینی به نام آقای دکتر اسدا... نیک ده و آقای دکتر Li  در دانشگاه مزبور انجام گرفته، بیان می­ گردد.
البته در قسمت دوم این مقاله انتقال مواد بدون استفاده از انرژی بررسی خواهد شد.

عنوان مقاله [English]

Transportation of Agricultural and Industrial Materials Using Hydrolic Methods

نویسنده [English]

  • Sadegh Ahadian

چکیده [English]

One of the ways studied in different countries of the world, especially the United States, to lessen the problems facing in ground transportation of goods, is the hydraulic transportation of agricultural and industrial products. Certain discoveries since 1950’s led the scientists to gradually realize that if chemical substances are present in a liquid in two different phases in terms of chemical compounds so that they cannot be merged, they can be transferred together through a pipe from one place to another. Later, vast research was conducted on this subject, and in recent years the related research has been mainly carried out at the Missouri State University in the United States, with the result that by certain floating containers made through a special method, it is possible to transfer agricultural and industrial products through pipes. In the following, a summary of research and modeled examples of the above-mentioned system, carried out by two Iranian and Chinese researchers, Nikdeh and Li in the Missouri State University is presented.
In the second section of this paper, transfer of materials without energy is examined.